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PD Dr. Christian V. Witt

Heisenberg fellow
Room: 03 011
Phone: +49 (0)6131-39 39406
Fax: +49 6131 39 30153

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Personal Details:

Born 1980. Studied Protestant Theology, History and Educational Science in Wuppertal. 2006 Final Exam. 2006 to 2010 member of the academic staff at the Chairs of Church History at the Universities of Wuppertal, Bonn and Cologne. 2010 Dr. theol. at Kirchliche Hochschule Wuppertal/Bethel. 2012 to 2017 Lecturer at the Chair of Systematic and Historical Theology at Bergische Universität Wuppertal. 2015 Habilitation at Kirchliche Hochschule Wuppertal/Bethel.

2017 to 2018 member of the academic staff at the Leibniz Institute of European History, Mainz. Since November 2017 editor for the issues Reformation/Church History at the online review journal sehepunkte. 2014 and 2018 teaching award of the Bergische Universität Wuppertal.

Since September 2018 Heisenberg Fellow of the German Research Foundation (DFG).

Memberships:

German Research Foundation Network "Confessio im Konflikt. Religiöse Selbst- und Fremdwahrnehmung im 17. Jahrhundert"
German Research Foundation Network "Lutherische Orthodoxie revisited"
Luther-Gesellschaft
Verein für Reformationsgeschichte
Verein für Rheinische Kirchengeschichte
Wissenschaftliche Gesellschaft für Theologie, Sektion Kirchengeschichte

Research focuses:

Transitional shapes of pre-modern Protestantism
Theological History of Concepts
Religious perception of self and others
Christian interpretations of marriage and sexuality
History of protestant diaspora communities
History of church law
Formation of Christian creeds
Protestant historiography of religious orders

Selected publications:

Protestanten. Das Werden eines Integrationsbegriffs in der Frühen Neuzeit (Beiträge zur historischen Theologie 163), Tübingen 2011.
Martin Luthers Reformation der Ehe. Sein theologisches Eheverständnis vor dessen augustinisch-mittelalterlichem Hintergrund (Studies in the Late Middle Ages, Humanism and the Reformation vol. 95), Tübingen 2017.
Johann Michael Sailer als Prediger und sein Verhältnis zur Aufklärung, in: Zeitschrift für Theologie und Kirche vol. 110/2 (June 2013), 187-218.
Keine Irenik ohne Polemik. Konfessionelle Wahrnehmungsformationen am Beispiel des David Pareus, in: Malte van Spankeren, Christian Volkmar Witt (Eds.), Confessio im Barock. Religiöse Wahrnehmungsformationen im 17. Jahrhundert, Leipzig 2015, 17-53.
Ordenshistoriographie aus protestantischer Perspektive. Zum Profil der Jesuitenforschung Heinrich Boehmers, in: Zeitschrift für Kirchengeschichte vol. 127/1 (2016), 37-64.

Forschungsprojekte:

Konfessionskultur des Reformiertentums im Nord- und Ostseeraum

Im Zentrum dieses Kooperationsprojekts von Christian V. Witt und Kęstutis Daugirdas steht die Frage, ob sich angesichts der Pluralität des frühneuzeitlichen Reformiertentums ein spezifisches Profil reformierter Konfessionskultur bestimmten lässt. 

Marginalization through historiography. Emergence, development and reception of the historiographical category »Orthodoxy«

As a Heisenberg-Fellow of the German Research Foundation (DFG) as from September 2018 Christian Witt analyzes the emergence, development, and reception of the historiographical category »Orthodoxy« in German Protestant works on Church History since the late 17th century. His research refers to the assumption that Gottfried Arnold’s famous »Unparteiische Kirchen- und Ketzerhistorie« (first published in 1699/1700) implements a new historiographical concept of »Orthodoxy« by giving it a pejorative interpretation. This original and on her part polemic turn of the historiographical category »Orthodoxy« influences the negative perception and description of Lutheran and Reformed academic theology of the 17th and 18th century: in prominent works of Church History written since the 19th century »Orthodoxy« becomes the great opponent of Pietism and Illumination and thus the stronghold of obstinate dogmatism remote from Christian life. And in some ways this perception and its categorical results stay formative until well into the 20th century despite all the research done to rehabilitate thinkers and works ascribed to Lutheran or Reformed »Orthodoxy«.