Zurück

Dr. Sofia Baroncini

Wiss. Mitarbeiterin


Seit Januar 2024: Postdoc-Wissenschaftlerin am Leibniz-Institut für Europäische Geschichte (IEG) in Mainz (DH Lab)
Von Januar bis April 2023: Forschungsaufentalt bei Sony Computer Science Laboratories, Paris (Frankreich)
Von April bis Juni 2022: Gastaufenthalt an der Leuphana Universität, Lüneburg (Deutschland)
2020-2023: Doktorandin in Digital Humanities an der Universität von Bologna (Italien) und Mitglied des Digital Humanities Advanced Research Centre (/DH.arc, Bologna, Italien)
2017-2020: Master in Visual Arts, Universität Bologna (Italien)
2014-2017: Bachelor-Abschluss in Literatur und Geisteswissenschaften, Universität Bologna (Italien)

  • Semantic Web (Ontologien, RDF-Daten, SPARQL)
  • Graphen
  • Ikonographie und Ikonologie
  • Kunstgeschichtliche Methodik und Historiographie

  • Baroncini, S., Daquino, M., & Tomasi, F. (2023). Are domain-specific theoretical approaches valuable for the application of new computational methods? The case study of Erwin Panofsky’s artworks interpretations and the semantic web, in: Althage, M.,Dröge, M., Hiltmann, T. Prinz, C. (ed.), Digitale Methoden in der geschichtswissenschaftlichen Praxis: Fachliche Transformationen und ihre epistemologischen Konsequenzen. Konferenzbeiträge der Digital History 2023, Berlin 2023, https://doi.org/10.5281/zenodo.8321994
  • Sartini, B., Baroncini, S., van Erp, M., Tomasi, F., & Gangemi, A. (2023). ICON: An Ontology for Comprehensive Artistic Interpretations. Journal on Computing and Cultural Heritage. https://doi.org/10.1145/3594724
  • Baroncini, S., Sartini, B., Van Erp, M., Tomasi, F., & Gangemi, A. (2023). Is dc:subject enough? A landscape on iconography and iconology statements of knowledge graphs in the semantic web. Journal of Documentation, 79(7), 115–136. https://doi.org/10.1108/JD-09-2022-0207
  • Baroncini, S., Daquino, M., & Tomasi, F. (2021). Modelling Art Interpretation and Meaning. A Data Model for Describing Iconology and Iconography. AIDAinformazioni, 1–2, 39–62. https://doi.org/10.48550/arXiv.2106.12967

Laufend
Jan. 2024 - Jan. 2029
Digitalität

Artworks, iconology, cultural history: a semantic approach for interdisciplinary research

Iconology is a branch of art history focusing on studying artworks as symptoms of contemporary socio-cultural phenomena. Although the approach provides a deep art understanding, little computable data are available. The project aims at leveraging semantic web technologies to foster a quantitative approach to the branch of studies, with a focus on the relation of the artworks to their context of creation.
mehr erfahren