Back

Dr. Sofia Baroncini

Research associate


Since January 2024: Postdoc researcher at Leibniz Institute of European History (IEG) in Mainz (DH Lab)
From January to April 2023: Research period at Sony Computer Science Laboratories, Paris (France)
From April to June 2022: visiting at Leuphana University, Lüneburg (Germany)
2020-2023: PhD student in Digital Humanities at the University of Bologna (Italy) and member of the Digital Humanities Advanced Research Centre (/DH.arc, Bologna, Italy)
2017-2020: Master’s degree in Visual Arts, University of Bologna (Italy)
2014-2017: Bachelor’s degree in Literature and Humanities Studies, University of Bologna (Italy)

  • Semantic web (Ontologies, RDF data, SPARQL)
  • Graphs
  • Iconography and Iconology
  • Art history methodologies and historiography

  • Baroncini, S., Daquino, M., & Tomasi, F. (2023). Are domain-specific theoretical approaches valuable for the application of new computational methods? The case study of Erwin Panofsky’s artworks interpretations and the semantic web, in: Althage, M.,Dröge, M., Hiltmann, T. Prinz, C. (ed.), Digitale Methoden in der geschichtswissenschaftlichen Praxis: Fachliche Transformationen und ihre epistemologischen Konsequenzen. Konferenzbeiträge der Digital History 2023, Berlin 2023, https://doi.org/10.5281/zenodo.8321994
  • Sartini, B., Baroncini, S., van Erp, M., Tomasi, F., & Gangemi, A. (2023). ICON: An Ontology for Comprehensive Artistic Interpretations. Journal on Computing and Cultural Heritage. https://doi.org/10.1145/3594724
  • Baroncini, S., Sartini, B., Van Erp, M., Tomasi, F., & Gangemi, A. (2023). Is dc:subject enough? A landscape on iconography and iconology statements of knowledge graphs in the semantic web. Journal of Documentation, 79(7), 115–136. https://doi.org/10.1108/JD-09-2022-0207
  • Baroncini, S., Daquino, M., & Tomasi, F. (2021). Modelling Art Interpretation and Meaning. A Data Model for Describing Iconology and Iconography. AIDAinformazioni, 1–2, 39–62. https://doi.org/10.48550/arXiv.2106.12967

Ongoing
Jan. 2024 - Jan. 2029
Digitalität

Kunstwerke, Ikonologie, Kulturgeschichte: ein semantischer Ansatz für die interdisziplinäre Forschung

Die Studie zielt darauf ab, verlässliche semantische Daten im Bereich der Ikonologie zu erstellen, einem Zweig der Kunstgeschichte, der sich mit dem Verständnis der tiefen Bedeutung von Kunstwerken befasst. Durch eine ontologische Modellierung der kontextuellen Merkmale von Kunstwerken werden die maßgeblichen ikonologischen Interpretationen von Kunsthistoriker:innen auf strukturierte Weise dargestellt. Der Schwerpunkt liegt dabei auf der Kunst der Frühen Neuzeit, angereichert mit kontextuellen Informationen zu den Kunstwerken, um eine interdisziplinäre Untersuchung der Kunstwerke zu fördern.
learn more